Saturday, 2 July 2011

ATLET ANGKAT BERAT AS LULUS PAKAI HIJAB..

Atlet angkat berat AS, Kulsoom Abdullah berjaya mempertahankan haknya memakai hijab ketika bertanding. Selepas sekian lama berkempen untuk mengubah peraturan pemakaian atlet, Federasi Angkat Berat Antarabangsa (IWF) meluluskan panduan baru yang membenarkan wanita menutup tangan dan kaki mereka. Peraturan baru juga membenarkan atlet memakai pakaian "one-piece" yang menutup aurat.

Kulsoom berusia 35 tahun yang merupakan pemegang ijazah PhD dalam Kejuruteraan Komputer telah meminta Jawatankuasa Olimpik AS dan Persatuan Angkat Berat AS membuat perubahan pada undang-undang pemakaian atlet yang sebelum ini tidak membenarkan atlet Muslim menutup aurat. 

Dilahirkan di AS oleh ibu bapa yang berketurunan Pakistan, Kulsoom bertanding dalam acara wanita senior dengan kelas berat 48kg dan 53kg. Kulsoom sebelum ini dilarang bertanding kerana melanggari peraturan pemakaian atlet yang telah ditetapkan.

 Kita juga mengharapkan peraturan pemakaian atlet dilonggarkan untuk sukan yang lain. Misalnya, pasukan bola sepak remaja Iran baru-baru ini dilarang bertanding kerana enggan membuka aurat. Atlet seharusnya dibenarkan memakai pakaian yang bersesuaian dengan kehendak agama mereka.
terbaik a...

No comments:

Post a Comment